سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح توجیهی

 

طرح توجیهی

مطالعه امکان سنجی یا طرح توجیهی که به لاتین معادل Feasibility Study    می باشد، روشی است برای ارزیابی طرح یا پروژه اجرایی از تمامی نقطه نظرات مالی و فنی و اقتصادی. به بیان دیگر طرح توجیهی با هدفت شفاف سازی کم و کاستی ها و همچنین نقاط طلایی و قابل اتکای پروژه انجام می شود و باعث می شود سرمایه گذار بتواند چشم اندازی تا حدودی مشخص برای طرح عملیاتی پیش رو ترسیم نماید. طرح توجیهی انواع مختلفی همچون: کامفار، پرسش نامه صنایع و... دارد.

طرح توجیهی

نکاتی در خصوص نگارش طرح توجیهی

طرح توجیهی باید به شیوه ای شفاف و گویا تنظیم شود. به نحوی که سرمایه گذاران با مطالعه آن به خوبی مفهوم پروژه را دریابند و برای مطالعه بیشتر آن کنجکاو شده و به راه اندازی آن راغب شوند.

مطالعه امکان سنجی باید همانند سندی آماده ارائه به بانک تنظیم شود، پس باید شامل مواردی همچون سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، طریقه برآورد کردن سود و زیان، بازدهی و دوره برگشت و... باشد.

این نکته حائز اهمیت می باشد که برای نگارش سند طرح توجیهی با شرایط ذکر شده به تخصص های فراوانی من جمله تسلط به نرم افزارهای مختلف حسابدرای و محاسبات مالی و دسترسی داشتن به بانک های اطلاعاتی و استراتژی های بازاریابی و..... نیاز است. در کنار این موارد باید توجه داشت که جهت نگارش طرح توجیهی در هر حوزه ای نیازمند متخصص در همان حرفه می باشید. لذا بهتر است از اشخاص متخصص درحوزه های ذکر شده استفاده کنید.

طرح توجیهی می بایست توسط شخص ثالثی که از سرمایه گذاران و اعضای پروژه نیس تدوین شود. دلیل این امر این است که از مواردی همچون خوشبینی بی منطق و توجه خاص و بی چون و چرا به مزیت های طرح اجتناب شود.

عموما از طرح توجیهی برای اخذ وام و تسهیلات بانکی نیز استفاده می شود. ضمن توجه به این مورد که هرکدام از بانکها و موسسات مالی قالب و قوانین خاص خود را برای تایید طرح توجیهی معرفی کرده اند، ولی می توان گفت محور اصلی کلیه قالب های تایید شده برطبق چارچوبی است که از سوی بانک صنعت ومعدن معرفی شده است.